Attraktiv väntan i kollektivtrafiken
Varje dag åker närmare 790 000 personer kollektivtrafik i Stockholm. För många innebär det långa pendlingstider och en eller flera byten. Hur planeras kollektivtrafiken för att skapa trivsel under hela resan?
Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig, säger Anders Lindström, trafikförvaltningens tidigare förvaltningschef i SL:s årsberättelse för 2013. Den ska även vara attraktiv och hållbar. "Vi är ett serviceföretag som vill få fler att åka säkert, tryggt, i ren miljö och med tydlig information."
Vad innebär dessa ord för den faktiska upplevelsen av kollektivtrafiken? I min föreställningsvärld ska hela resan kännas attraktiv, där även byten och väntan vid stationer räknas in. Det ska helt enkelt kännas mer positivt att åka kollektivtrafik än att ta bilen. Dagens blogg fokuserar på stationsmiljön.
Attraktiva stationer i tunnelbanan
På flera sätt tycker jag att kollektivtrafikens tunnelbanestationer har blivit mer attraktiva under senare år. Exempelvis har Östermalmstorgs, Hötorgets och Hornstulls tunnelbanestationer har blivit trevligare. Fräschare butiker, snyggare stenläggning, bättre belysning och tydligare skyltning. Sådant ger kollektivtrafiken ett lyft. Väntan vid tunnelbanestationerna är sällan ett problem eftersom tågen går så pass ofta.
Bristfällig trivsel på lokalbanorna
När det gäller stationerna vid lokalbanorna känner jag mig mer tveksam. Roslagsbanans Östra station har nyligen renoverats och bland annat fått ett till spår och en ny, bredare trappa till stationsområdet. Inredningen är snyggt kaklad. Att vänta vid stationen är dock en otrivsam upplevelse. Jag, som gärna läser under min väntan, tycker att rulltrappornas skärande och skorrande ljud stör medan jag väntar. Bänkarna är nära dörrarna och man sitter ofta i drag. Belysningen är bristfällig - och det saknas toaletter. Flertalet linjer går ofta en gång i kvarten, men några går så sällan som en gång i timman. Då spelar trivseln - för väntan - på stationerna roll.
Det var länge sedan jag väntade i Ropsten, som också har en utstickare mot Lidingöbanan, som är en annan lokalbana i Stockhholm. Mitt minne är dock att stationslokalerna är kala och omysiga.
Jernhusen kontra landstinget
Statliga Jernhusen har nyligen rustat upp Stockholms central. I jämförelse med den renoveringen, känns Östra station blek. Stockholms central är naturligtvis en mer central knutpunkt - och antagligen har Jernhusen mer pengar. Jag undrar om resenären har ett annat fokus för Jernhusen är för landstingets trafikförvaltning.
Är det någon som vet? Jag tycker att det vore intressant att veta för att förstå hur våra skattepengar hanteras samt hur våra politiker och förvaltningar resonerar kring vår vardag.
Kollektivtrafiken ska vara tillgänglig, säger Anders Lindström, trafikförvaltningens tidigare förvaltningschef i SL:s årsberättelse för 2013. Den ska även vara attraktiv och hållbar. "Vi är ett serviceföretag som vill få fler att åka säkert, tryggt, i ren miljö och med tydlig information."
Vad innebär dessa ord för den faktiska upplevelsen av kollektivtrafiken? I min föreställningsvärld ska hela resan kännas attraktiv, där även byten och väntan vid stationer räknas in. Det ska helt enkelt kännas mer positivt att åka kollektivtrafik än att ta bilen. Dagens blogg fokuserar på stationsmiljön.
Attraktiva stationer i tunnelbanan
På flera sätt tycker jag att kollektivtrafikens tunnelbanestationer har blivit mer attraktiva under senare år. Exempelvis har Östermalmstorgs, Hötorgets och Hornstulls tunnelbanestationer har blivit trevligare. Fräschare butiker, snyggare stenläggning, bättre belysning och tydligare skyltning. Sådant ger kollektivtrafiken ett lyft. Väntan vid tunnelbanestationerna är sällan ett problem eftersom tågen går så pass ofta.
Bristfällig trivsel på lokalbanorna
När det gäller stationerna vid lokalbanorna känner jag mig mer tveksam. Roslagsbanans Östra station har nyligen renoverats och bland annat fått ett till spår och en ny, bredare trappa till stationsområdet. Inredningen är snyggt kaklad. Att vänta vid stationen är dock en otrivsam upplevelse. Jag, som gärna läser under min väntan, tycker att rulltrappornas skärande och skorrande ljud stör medan jag väntar. Bänkarna är nära dörrarna och man sitter ofta i drag. Belysningen är bristfällig - och det saknas toaletter. Flertalet linjer går ofta en gång i kvarten, men några går så sällan som en gång i timman. Då spelar trivseln - för väntan - på stationerna roll.
Det var länge sedan jag väntade i Ropsten, som också har en utstickare mot Lidingöbanan, som är en annan lokalbana i Stockhholm. Mitt minne är dock att stationslokalerna är kala och omysiga.
Jernhusen kontra landstinget
Statliga Jernhusen har nyligen rustat upp Stockholms central. I jämförelse med den renoveringen, känns Östra station blek. Stockholms central är naturligtvis en mer central knutpunkt - och antagligen har Jernhusen mer pengar. Jag undrar om resenären har ett annat fokus för Jernhusen är för landstingets trafikförvaltning.
Är det någon som vet? Jag tycker att det vore intressant att veta för att förstå hur våra skattepengar hanteras samt hur våra politiker och förvaltningar resonerar kring vår vardag.
Kommentarer