I Sverige betalar vi var för sig - hur möter digitaliseringen utmaningen?
Jag tillhör en av Sveriges många ensamhushåll. Totalt 40 procent av svenskarna bor ensamma och fler blir vi. I dag leder vi världsligan. Sverige är också en av världens mest jämställda länder, där särbeskattningen har lett till att många sköter sin egen ekonomi. Hur är samhället anpassat för att möta de svenska förutsättningarna?
Att äta tillsammans
Flera gånger i veckan går jag på restaurang med mina vänner eller kollegor/jobbkontakter. I stort sett varje gång betalar var och en för sig - för så gör vi i Sverige. (Utomlands tar ofta en person, vanligtvis en man, notan för hela sällskapet.) Lunchbetalningar går oftast lättare då man vanligtvis betalar i kassan.
Vid middagsbesök blir det mer komplicerat. Normalt sett kommer servitören/servitrisen in med en kvitto till hela sällskapet, som får låna en miniräknare eller tar fram miniräknarna i sina mobiler. Så går kvittot runt och varje person skriver sitt personliga utlägg på kvittot. Ibland går servitören/servitrisen runt med en bärbar betalmaskin och låter var och en betala vid bordet. Vid andra tillfällen får var och en skriva sitt namn och belopp, så samlar servitören/servitrisen in alla betalkort, sköter betalningarna bakom disk och kommer ut med med ett kvitto till var och en, som får signera. Oftast har servitören/servitrisen lånat ut en penna till var och en för att underskriften ska gå snabbare. Ibland får var och en gå till baren för att betala.
Tidskrävande betalningar
Varje gång följer jag fascinerat på denna komplicerade betalningstransaktion för ett sällskap. I förra veckan var vi sju personer som åt på en populär restaurang centralt i Stockholm. Jag tror att det tog minst en kvart för oss att betala. Servitörerna och servitriserna stod stressade bredvid, då man numera allt oftare får disponera borden under en tidsbegränsad del av kvällen. Därefter ska nästa sällskap ta vid, så att restaurangen hinner betjäna fler sällskap under en kväll.
Vad skulle man då kunna göra åt denna tidsspillan vid restaurangbetalningar? Både gästerna och restaurangerna förlorar på denna tidsödande hantering. Gästerna tycker att det tar tid från en trevlig kväll på krogen. Restaurangerna tappar tid som de annars hade kunnat lägga på nya kunder och nya intäkter.
I den bästa av världar skulle alla som äter ha Swish eller mobilbank och sätta in sina respektive belopp till en person i sällskapet, som tar hela betalningen. Då skulle det gå fortare, i alla fall för restaurangerna. Så fungerar det sällan, i alla fall i min målgrupp (50+). Någon har kontanter och de flesta har kort. Kanske närmare hälften har Swish vid det här laget.
Beställa och betala - som att handla på nätet?
Jag har börjat fundera på om restaurangerna skulle kunna erbjuda ett helt nytt koncept, motsvarande livsmedelsbutikernas. När man handlar mat i livsmedelsbutik i dag, får man ofta betala själv. Kassorna med betjäning blir allt färre. Med hjälp av streckkodsläsare och betalkort, kan kunden sköta hela betalprocessen själv. I början kände jag mig besvärad av att sköta betalningen själv för jag gillade servicen, men med tiden har jag blivit allt mer positiv. Det går fortare att handla i dag och jag slipper ofta stå i kö.
Skulle man kunna erbjuda en motsvarande lösning på restauranger? Varje gäst söker upp restaurangens meny via nätet under restaurangbesöket. Var och en beställer via restaurangens webbsida och anger vilket bord som de sitter vid. Någon servitör/servitris behöver därför inte vara delaktig i att ta upp en beställning - utan endast att servera maten och ta undan tallrikarna. När betalningen ska ske, har alla redan handlat måltiden individuellt på nätet. Gästerna kan då betala via mobilbank, Swish eller faktura, som Klarna har för sina beställningar. Ungefär som när man köper en bok på nätet.
Försvinner charmen - eller blir det bättre?
Vän av ordning kanske skulle uppfatta ett sådant restaurangbesök lite "avskalat". Ska man gå på krogen och koppla av en stund, måste man då sköta sin egen beställning? Med färre servitörer/servitriser och snabbare betalningar, kan restaurangerna få ner sina kostnader och öka sina intäkter. Restaurangbesöken skulle därför kunna bli billigare.
Hur tänker du? Hur skulle du vilja se framtidens betallösningar på restaurang? Kommentera gärna, konstruktivt och vänligt, på bloggen.
Att äta tillsammans
Flera gånger i veckan går jag på restaurang med mina vänner eller kollegor/jobbkontakter. I stort sett varje gång betalar var och en för sig - för så gör vi i Sverige. (Utomlands tar ofta en person, vanligtvis en man, notan för hela sällskapet.) Lunchbetalningar går oftast lättare då man vanligtvis betalar i kassan.
Vid middagsbesök blir det mer komplicerat. Normalt sett kommer servitören/servitrisen in med en kvitto till hela sällskapet, som får låna en miniräknare eller tar fram miniräknarna i sina mobiler. Så går kvittot runt och varje person skriver sitt personliga utlägg på kvittot. Ibland går servitören/servitrisen runt med en bärbar betalmaskin och låter var och en betala vid bordet. Vid andra tillfällen får var och en skriva sitt namn och belopp, så samlar servitören/servitrisen in alla betalkort, sköter betalningarna bakom disk och kommer ut med med ett kvitto till var och en, som får signera. Oftast har servitören/servitrisen lånat ut en penna till var och en för att underskriften ska gå snabbare. Ibland får var och en gå till baren för att betala.
Tidskrävande betalningar
Varje gång följer jag fascinerat på denna komplicerade betalningstransaktion för ett sällskap. I förra veckan var vi sju personer som åt på en populär restaurang centralt i Stockholm. Jag tror att det tog minst en kvart för oss att betala. Servitörerna och servitriserna stod stressade bredvid, då man numera allt oftare får disponera borden under en tidsbegränsad del av kvällen. Därefter ska nästa sällskap ta vid, så att restaurangen hinner betjäna fler sällskap under en kväll.
Vad skulle man då kunna göra åt denna tidsspillan vid restaurangbetalningar? Både gästerna och restaurangerna förlorar på denna tidsödande hantering. Gästerna tycker att det tar tid från en trevlig kväll på krogen. Restaurangerna tappar tid som de annars hade kunnat lägga på nya kunder och nya intäkter.
I den bästa av världar skulle alla som äter ha Swish eller mobilbank och sätta in sina respektive belopp till en person i sällskapet, som tar hela betalningen. Då skulle det gå fortare, i alla fall för restaurangerna. Så fungerar det sällan, i alla fall i min målgrupp (50+). Någon har kontanter och de flesta har kort. Kanske närmare hälften har Swish vid det här laget.
Beställa och betala - som att handla på nätet?
Jag har börjat fundera på om restaurangerna skulle kunna erbjuda ett helt nytt koncept, motsvarande livsmedelsbutikernas. När man handlar mat i livsmedelsbutik i dag, får man ofta betala själv. Kassorna med betjäning blir allt färre. Med hjälp av streckkodsläsare och betalkort, kan kunden sköta hela betalprocessen själv. I början kände jag mig besvärad av att sköta betalningen själv för jag gillade servicen, men med tiden har jag blivit allt mer positiv. Det går fortare att handla i dag och jag slipper ofta stå i kö.
Skulle man kunna erbjuda en motsvarande lösning på restauranger? Varje gäst söker upp restaurangens meny via nätet under restaurangbesöket. Var och en beställer via restaurangens webbsida och anger vilket bord som de sitter vid. Någon servitör/servitris behöver därför inte vara delaktig i att ta upp en beställning - utan endast att servera maten och ta undan tallrikarna. När betalningen ska ske, har alla redan handlat måltiden individuellt på nätet. Gästerna kan då betala via mobilbank, Swish eller faktura, som Klarna har för sina beställningar. Ungefär som när man köper en bok på nätet.
Försvinner charmen - eller blir det bättre?
Vän av ordning kanske skulle uppfatta ett sådant restaurangbesök lite "avskalat". Ska man gå på krogen och koppla av en stund, måste man då sköta sin egen beställning? Med färre servitörer/servitriser och snabbare betalningar, kan restaurangerna få ner sina kostnader och öka sina intäkter. Restaurangbesöken skulle därför kunna bli billigare.
Hur tänker du? Hur skulle du vilja se framtidens betallösningar på restaurang? Kommentera gärna, konstruktivt och vänligt, på bloggen.
Kommentarer