Har nyheter ett kön?

Dagens Nyheter erbjuder dagligen sina läsare nyheter i form av inrikes- och utrikespolitik. Därtill levererar tidningen en rad specialnyheter genom särskilda delar i tidningen och via veckovisa bilagor. Tidningens särskilda delar, som återfinns dagligen, består av kultur, ekonomi och sport. I de veckovisa specialbilagorna kan vi läsa om bostäder, jobb, tv-program, resor, motorfordon, ”På stan” och ”Söndag”. Svenska Dagbladet har ett likartat innehåll och en likartad uppdelning, men dess ekonomidel kallas ”näringsliv” och sportsidorna benämns ”Sport & Spel”. Svenska Dagbladet saknar dock specialbilaga om motorfordon. Dessa två dagstidningar får exemplifiera morgontidningar i detta inlägg.

Varför bedömer en morgontidning just dessa nyheter som mest relevanta? Har ansvariga redaktörer gjort kundundersökningar och kommit fram till att läsarna hyser intressen för just dessa samhällsområden? Själv har jag ingen klar uppfattning, men anar att nyhetsvalen till stor del väljs av tradition och inte självklart är anpassade efter läsarnas önskemål och bedömning.

Om jag fundera på vad mina väninnor och jag diskuterar när vi ses, så rör våra samtal ofta relationer, barn, familj, mat, kultur, nöjen, arbete, kläder, hemmet, resor och privatekonomi. Lyssnar jag på mina killkompisars intressen eller vad män säger på krogen, hör jag ofta samtal om sport, spel, motorfordon, politik, arbete, national- och företagsekonomi samt nöjen.

Kvinnor och män torde samtala om frågor som de bedömer som viktiga för dem. Därigenom får frågorna också ett nyhetsvärde. Låt oss vidare anta att jag har gjort en hyfsat korrekt bedömning av vad kvinnor och män ofta diskuterar. Hur speglas i så fall dessa två gruppers intressen och känslor av vad som är viktigt i morgontidningarna? Nedan bemöter jag endast de intresseområden som kvinnorna och männen skiljer sig åt kring. (Naturligtvis skiljer sig enstaka kvinnor och män åt. Diskuterar man genderfrågor, har jag lärt dock mig att diskutera i termer av den genomsnittliga mannen och kvinnan.)

Kvinnorna får sina relationsintressen bemötta på den dagliga sida där livsfrågor och psykologiska diskuteras. I DN kallas den Insidan och i SvD Idag-sidan. Därtill finns familjesidorna, som presenterar epilogerna samt ”födsel och dödsel”, som jag kallar dem. (Epilogerna rymmer ofta skildringar av betydelsefulla män som avlidit, även om kvinnors liv också skildras. Födsel och dödsel rör såväl kvinnor som män.) De kulturella frågorna ryms i en särskild, daglig del. Kläder, mode och inredning kan kvinnorna få läsa någon sida om i Söndagsbilagan eller i söndagens bostadsbilaga. Mat & dryck brukar rymma en halv sida någon gång i veckan. Privatekonomiska frågor tas regelbundet upp som enstaka artiklar i ekonomidelen.

Männen å sin sida får sport- och spelintressen bevakade i en särskild del i tidningen varje dag. (Artiklarna skildrar visserligen ofta kvinnor som sportar, men egentligen bara om de utövar sporter som män uppskattar, som fotboll och slalom.) Motorfordon avhandlas i specialbilaga varje vecka. Politik fyller dagligen de flesta sidor i tidningens första och viktigaste del. National- och företagsekonomi har egen del dagligen i tidningen.

Morgontidningen verkar alltså huvudsakligen anpassad för mäns intressen och värderingar av vad som är en nyhet. Kvinnors intressen och uppfattning om vad som är viktigt i tillvaron speglas mer marginellt. Kan och bör en redaktör därför ta hänsyn till könsskillnader när hon eller han gör nyhetsvärderingar?

En morgontidning bör självklart innehålla politiska frågor. Jag är övertygad om att både kvinnor och män läser om dessa frågor. Däremot diskuterar kvinnor, enligt min uppfattning, mer sällan politik än män. Kanske bör en redaktör försäkra sig om att de politiska frågorna i tillräckligt hög grad rymmer ämnesområden som kvinnor ofta talar om, som relationer och familj, för att stimulera deras intresse för politik? Kanske bör Idagsidan eller dess motsvarighet bli en specialdel i tidningen i stället för att utgöra en enskild sida? Dess innehåll bör kanske också breddas för att få fler män som läsare. (Här saknar jag dock statistik, så jag vill inte säkert ha en uppfattning.) Möjligheten borde Mode & Design få en veckovis specialbilaga, precis som Motor i DN. Kanske borde ekonomisidorna rymma mer om hur familj, mode och design påverkar de ekonomiska skeendena än i dag, liksom rymma fler artiklar om privatekonomi? Moderna män – och till viss del kvinnor – är kanske också mer intresserade av IT-utveckling – som hdtv, högtalare och fildelning – än av bilar. Så kanske skulle alla tjäna på en rejäl diskussion om vad morgontidningarna ska innehålla!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man