Vilka ska ansvara för bättre miljö?
Stockholms stad gör ofta reklam i tunnelbanan, i bussar och genom direktreklam för en bättre miljö. Vi ska tänka på att inte hälla färg i avloppet och lämna in vårt elektronikskrot till återvinning. Tanken är inte dum. Får konsumenterna ökad kunskap om hur de ska hantera sin miljö, kommer vi säkerligen att ändra beteende.
Däremot bör man ställa sig frågan vem som ska till sig budskapet. Kollektivtrafikresenärer är framför allt kvinnor. Alltså blir det dessa som får ta till sig kunskaperna och pröva sitt samvete för att bidra till en bättre miljö. Männen åker i högre omfattning i sina stora, bensinslukande bilar och slipper därmed exponeras för budskapet. (Kvinnan kör, som bekant, den lättkrockade Micran när hon ska hämta barnen på förskolan efter att ha tagit bussen hem från jobbet). Kvinnorna arbetar också deltid i högre grad än männen och blir därmed de som tar in posten. Även här slipper männen se utsättas för direktreklamen i samma omfattning som kvinnorna.
Fast å andra sidan är det säkert vanligast att kvinnorna städar undan hemma och ser till att glasflaskor och ungarnas uttjänta elektronikprylar läggs åt sidan, så kanske har Stockholms förvaltningar vänt sig till rätt målgrupp i alla fall. Männen är troligen de som kör prylarna till återvinningen, men där är systemet i sig självinstruerande. Kunskapen om vad som ska återvinnas är viktigast för den som sorterar inom hemmets väggar.
En förhoppning är ändå att Stockholms förvaltningar i framtiden också vänder sig till Dagens Industri eller andra tidningar som män kan tänkas läsa för att nå den målgruppen. På sätt får vi större möjligheter att ta ett gemensamt ansvar för att skydda miljön.
Däremot bör man ställa sig frågan vem som ska till sig budskapet. Kollektivtrafikresenärer är framför allt kvinnor. Alltså blir det dessa som får ta till sig kunskaperna och pröva sitt samvete för att bidra till en bättre miljö. Männen åker i högre omfattning i sina stora, bensinslukande bilar och slipper därmed exponeras för budskapet. (Kvinnan kör, som bekant, den lättkrockade Micran när hon ska hämta barnen på förskolan efter att ha tagit bussen hem från jobbet). Kvinnorna arbetar också deltid i högre grad än männen och blir därmed de som tar in posten. Även här slipper männen se utsättas för direktreklamen i samma omfattning som kvinnorna.
Fast å andra sidan är det säkert vanligast att kvinnorna städar undan hemma och ser till att glasflaskor och ungarnas uttjänta elektronikprylar läggs åt sidan, så kanske har Stockholms förvaltningar vänt sig till rätt målgrupp i alla fall. Männen är troligen de som kör prylarna till återvinningen, men där är systemet i sig självinstruerande. Kunskapen om vad som ska återvinnas är viktigast för den som sorterar inom hemmets väggar.
En förhoppning är ändå att Stockholms förvaltningar i framtiden också vänder sig till Dagens Industri eller andra tidningar som män kan tänkas läsa för att nå den målgruppen. På sätt får vi större möjligheter att ta ett gemensamt ansvar för att skydda miljön.
Kommentarer