Ingrepp i nationalstadsparken
Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö förespråkar att Norra länken delvis ska få byggas inom nationalstadsparkens hägn. Annars skenar kostnaderna.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=729612
För att få ett sådant tillstånd, måste lagen om intrång i nationalstadsparken ändras. Det kan tyckas som en enkel match eftersom ingreppet som nu diskuteras endast rör Bellevueparken i närheten av Sveaplan.
Problemet är bara att nationalstadsparken är utformad som en helhet. Den är sammanhängande och fungerar som en lunga i staden. Djuren kan flyga och löpa fritt genom hela parken, vilket främjar livsvillkoren för dem. Tar man till exempel nötskrikan, som är en kråkfågel, kräver den både löv- och barrskog för att hämta föda och kunna häcka. Skär man i parken, förändras hela den ekologiska kedjan.
Därtill finns många andra intressen att sarga parken. Rikspolisstyrelsen har redan fått tillstånd och byggt en anläggning i området. Fysicum, som ligger i närheten av universitetet, har också tillkommit. Nu ligger skyddad mark obearbetad mellan Fysicum och motorvägen mot Norrtälje (där Alfa Romeo tidigare hade sin bilförsäljning). Förhoppningen är säkert att den ska kunna bebyggas så småningom eftersom den nu betraktas som "skräpmark". På så sätt får politikerna med sig opinionen för att ytterligare skövla i parken.
Fortsätt att kämpa för att bevara parken trots de höga kostnaderna! Stockholm måste självfallet få expandera. Värnar vi samtidigt inte det ekologiska livet, förändras också betingelserna för oss människor på sikt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=729612
För att få ett sådant tillstånd, måste lagen om intrång i nationalstadsparken ändras. Det kan tyckas som en enkel match eftersom ingreppet som nu diskuteras endast rör Bellevueparken i närheten av Sveaplan.
Problemet är bara att nationalstadsparken är utformad som en helhet. Den är sammanhängande och fungerar som en lunga i staden. Djuren kan flyga och löpa fritt genom hela parken, vilket främjar livsvillkoren för dem. Tar man till exempel nötskrikan, som är en kråkfågel, kräver den både löv- och barrskog för att hämta föda och kunna häcka. Skär man i parken, förändras hela den ekologiska kedjan.
Därtill finns många andra intressen att sarga parken. Rikspolisstyrelsen har redan fått tillstånd och byggt en anläggning i området. Fysicum, som ligger i närheten av universitetet, har också tillkommit. Nu ligger skyddad mark obearbetad mellan Fysicum och motorvägen mot Norrtälje (där Alfa Romeo tidigare hade sin bilförsäljning). Förhoppningen är säkert att den ska kunna bebyggas så småningom eftersom den nu betraktas som "skräpmark". På så sätt får politikerna med sig opinionen för att ytterligare skövla i parken.
Fortsätt att kämpa för att bevara parken trots de höga kostnaderna! Stockholm måste självfallet få expandera. Värnar vi samtidigt inte det ekologiska livet, förändras också betingelserna för oss människor på sikt.
Kommentarer
155 meter kommer att vara uppgrävt under några års tid och sedan återställer man.
Är det verkligen värt 1 miljon kronor per centimeter tunnel?
Hur mycket spårvagn skulle man kunna bygga i Stockholm för 1,5 miljarder?
En hel del...