Varför denna brist på toaletter för kvinnor?

I hela mitt liv har jag fått stå i kö när jag ska gå på toaletten på offentliga platser. Avundsjukt har jag sneglat på männen, som glider in i dörren bredvid och snabbt kommer ut igen. Köandet uppstår överallt: på biografer, restauranger, barer och shoppingcentrum.

Varför har ingen förstått värdet i att bygga bort toalettköerna för kvinnor? En kvinna i kö genererar inga intäkter. Hade kön varit kortare, hade hon kunnat handla fler drinkar under tiden, köpt mer popcorn och handlat mer mat och kläder. Hennes besök på shoppingcentrumen hade alternativt tagit kortare tid, vilket inneburit större omsättning på parkeringsplatserna.

I mina mörkare stunder undrar jag om män, som oftast beslutar kring byggprojekt, underskattar kvinnors rationalitet. Alla kvinnor fnittrar inte på toaletterna med två väninnor eller ägnar en kvart åt att sminka sig. Fler toaletter för kvinnor skulle alltså minska köerna, inte göra dem oförändrade. Självklart tar fler toaletter dyrbar yta från offentliga platser, men en samhällsekonomisk beräkning skulle säkert visa investeringen lönsam.

Kortare toaköer skulle också gynna männen. Tänk så många män som får vänta på sina respektive och på sina döttrar. Färre i kö skulle också medföra att familjen fortare kan lämna shoppingcentrumet, vilket säkert skulle vara till glädje.

De unga tjejerna har redan tröttnat. De har lämnat kvinnornas köer och stövlar rakt in på killarnas toaletter i stället. Och hur kul är det att bli störd i rännan?

Kommentarer

Unknown sa…
Det är väl just rännan som är kärnan i problemet. Med en sdåan kan män hantera en del av sina behov på liten yta och snabbt. Såvitt jag vet finns inte motsvarande lösning för kvinnor. Detta är ju huvudskälet till skillnaden i kötid.

En annan aspekt dock. På det Coop Forum där jag handlar införde man för någon/ra månader sedan avgift på toaletterna. Denna gäller dock bara vid utnyttjande av de små båsen och vi killar kan alltså fortsatt använda de två urinoarerna kostnadsfritt. Jag hörde faktiskt någon som tyckte att dessa också borde avgiftsbeläggas - snacka om korkat.
Varför ska tjejernas och barnens toabesök kosta medan killarnas och de vuxna männens är gratis? Båda kräver städning. Männen brukar dessutom vara sämre på att pricka.

På stan brukar det därtill finnas fler pissoarer än toaletter, där båda könen kan gå. Så här råder det ingen jämställdhet!

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man