Att gå på singelfest, del 2

Hösten 2002 fick jag ett erbjudande från min dåvarande arbetsgivare Regeringskansliet att delta i livs- och karriärplanering. Det var väldigt spännande och gav bra energi. Jag kom då fram till att privatlivet skulle få mer fokus än tidigare. Nu var det viktigare för mig att försöka skaffa man och barn snarare än att gå vidare i karriären.

Sagt och gjort. Jag försökte ta mig an uppgiften på ett nyfiket och utforskande sätt. Jag lyssnade, diskuterade, läste och prövade. I en serie blogginlägg kommer jag att berätta om min resa. Detta inlägget är mitt andra. Mitt första hittar du här.

Singelfest
Dåvarande dejtningscoachningproffset Marie Hagberg, i dag egenföretagare inom pr och media, anordnade även singelmiddagar på den tiden. Jag brukade passa på att gå på dem, då Marie var väldigt kreativ och hittade på olika teman.

Hon ordnade en väldigt rolig singelmiddag där man fick diskutera olika ämnen med en person av motsatta könet. Det kunde handla minnen som barn eller ung, saker som man tyckte om att göra. Idén var bra därför att man på ett lättsamt sätt kunde lära känna varandra.

Doftfesten starkaste minnet
Den mest minnesvärda singelfesten hade Marie på temat "dofter". Några män hade fått sova i varsin t-shirt några nätter. Dessa tröjor stoppades sedan ner i en påse. Vi damer fick lukta i påserna och sätta kryss för den tröja som luktade godast. En kvinna tyckte bäst om doften i påse B. Hon fick då veta vad mannen hette som sovit i t-shirten i fråga. Han luktade på henne - och de blev ett par. Jag träffade dem på stan flera år efteråt och då var de fortfarande ihop. Helt underbart! Festen var också väldigt rolig för mig - med många danser på dansgolvet. Av 40 gäster gick tolv därifrån som par.

Två andra vänner anordnade en singelfest på en herrgård söder om Stockholm, dit vi bussades. Vi fick träffa vår bordsherre innan, som hade i uppgift att bjuda sin dam på champagne och jordgubbar. Arrangörerna hade försökt matcha oss efter intresse och personlighet, vilket väl gick så där. Ja, det var i alla fall väldigt roligt - och jag uppskattade deras ansträngning. Vi var många som satt i samma sits, dvs. ville träffa en partner, och då blir man glad när någon försöker skapa möjligheter för andra.

Running Dinner
Företaget Running Dinner anordnade springfester för singlar. Självklart var jag tvungen att pröva. Jag minns min utvalda dejt, som gjorde efterrätt med och hos mig innan festandet började. Vi hade blivit hopmatchade av arrangören på outgrundliga kriterier.

Förrätten åt vi i en villa i Täby. Där samlades vi, fyra hopmatchade par, för att umgås över toast skagen och massor av bubbel. Till nästa måltid, middagen, splittrades alla paren upp. Jag och min dejt fortsatte för middag på Kungsholmen och träffade tre nya par. Jättetrevlig och god middag. Efterrätten åt vi hos mig i Vasastan med tre nya par. Därefter samlades alla 170 singlar som deltagit under running dinner på ett diskotek vid Östermalmstorg. Vid det laget hade orken gått ur mig, men jag hade en kanonkväll. Vilket koncept!

Jag berättar mer i ett nästa inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man