Singel i fjällen, del 4

Hösten 2002 fick jag ett erbjudande från min dåvarande arbetsgivare Regeringskansliet att delta i livs- och karriärplanering. Det var väldigt spännande och gav bra energi. Jag kom då fram till att privatlivet skulle få mer fokus än tidigare. Nu var det viktigare för mig att försöka skaffa man och barn snarare än att gå vidare i karriären.

Sagt och gjort. Jag försökte ta mig an uppgiften på ett nyfiket och utforskande sätt. Jag lyssnade, diskuterade, läste och prövade. I en serie blogginlägg kommer jag att berätta om min resa. Detta inlägget är mitt fjärde. Mitt första hittar du här.

Singelvandring i Grövelsjön
Första sommaren efter livs- och karriärplaneringen bestämde jag mig för att åka på Singelvandring till Grövelsjön. Såväl kvinnor som män hade lockats av aktiviteten. Jag minns hur hysteriskt roligt vi hade det i rummet på STF:s fjällstation i Grövelsjön, där vi var fyra tjejer som kinesade. En man var väldigt intresserad av min rumskamrat och putsade hennes kängor efter varje vandring. När vi kom ut ur rummet, stod de blänkande fina utanför dörren. Vi fick äta våfflor på fjället samt åka till norska sidan och vandra. En kille och jag blev ganska förtjusta i varandra, men någon fortsättning blev det inte. Han och jag ställde upp på en intervju i Radio Dalarna, minns jag bara. Han bjöd in på middag i Solna för flera av oss som deltagit ett par veckor efteråt. Även den var riktigt kul.

Singel i Salto
Första singeläventyret i fjällen gick bra, så jag satsade igen sommaren därpå. Nu bar turen till Saltoloukta, någon timmes bussfärd från Gällivare. Här gick dagsvandringarna upp för högre fjäll. Middagarna var desto luxiösare när vi kom ner. Fjällutsikten från bastun var makalös. Här gick det bättre på mansfronten, men säg den lycka som varar.

Singelskidåkning i Grövelsjön
Envis som jag är, ville jag pröva lyckan igen. Denna gång blev det singelskidåkning i Grövelsjön. Tretton kvinnor och Christer, kunde resan ha hetat. Så hette i alla fall Karin Walléns och Mikael Svenssons artikel i Utemagasinet. Vi tjejer hade i alla fall jätteroligt ihop. Jag prövade att åka Telemark för första gången, liksom att använda turåkningsskidor och stighudar. Det bästa var nog ändå att basta och prata med varandra på kvällarna. Maten var också god. Christer var flitigt uppvaktad av flera av kvinnorna, men han gav sig av tidigt sista morgonen. Antagligen för att komma undan alltihopa. Jag träffade honom på Djurgården några år senare. Då hade han träffat en kvinna som han trivdes med, vilket var positivt.

Nästa blogginlägg kommer här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man