Orklas ledningsgrupp är nu jämställd!

I februari 2014 uttalade sig Jens Spendrup, ordförande i Svenskt Näringsliv, om kvinnors kompetens i styrelser. Många blev upprörda, däribland jag. Jag inledde då en köpbojkott av livsmedel som tillverkats av företag med ojämställda styrelser. Ett år senare, vårvintern 2015, följde jag upp resultatet, vilket resulterade i att jag blev inbjuden att träffa två kvinnor i ledningsgruppen på Orkla Foods i Eslöv.

De två kvinnorna, Helena Giertz och Ingrid Landsgren, i ledningsgruppen (de sju männen i ledningsgruppen var förhindrade) på Orkla Foods och jag hade en intressant lunch. De berättade om hur de arbetar för att få in fler kvinnor i ledande positioner på Orkla Foods. Jag, å min sida, lyfte regeringens sätt att tillsätta kvinnor i de statliga styrelserna och ledningsgrupperna. I staten har man inget behov av att ta in kompetens från det egna verksamhetsområdet, exv. försvaret, utan kan mycket väl ta in den kvinna/man som man behöver från socialförsäkringsområdet. Lunchen gav mig en bättre förståelse för hur näringslivet kan tänka. Jag uppfattade också att de två kvinnorna fick nya infallsvinklar.

Två år senare
I dag, den 15 maj 2017, gick jag in och tittade på ledningsgrupp och styrelse på Orkla Foods. I dag består ledningsgruppen av fyra kvinnor och fyra män, mot tidigare två kvinnor och sju män. Den är jämställd. Gratulerar! I styrelsen sitter i dag hr-direktören Helena Giertz, som var med på lunchen 2015, liksom en kvinna som facklig representant. Övriga sju personer i styrelsen är män. Styrelsesammansättningen är lika ojämn som 2015, men kul att ledningsgruppen har tagit ett kliv framåt. Kanske kan jag nu börja äta Frödinge Ostkaka och Abbas sill med gott samvete?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man