Hjälp mig hitta mitt drömjobb

I går började jag på Arbetsförmedlingens program Stöd och matchning. Jag har valt Osynliga jobb för att coacha och inspirera mig. Naturligtvis börjar jag då, i samtal med företaget, fundera på vad jag helst skulle vilja göra.

Offentlig erfarenhet för att lösa vardagsproblemen
Jag har en lång och gedigen erfarenhet av offentlig sektor, både som verksamhetsutvecklare och kommunikatör. Fram till i fjol drev jag eget företag inom public affairs och sociala medier. Att komma med respektive diskutera idéer och nätverka var det bästa med att vara företagare. Det jobbigaste var att definiera och paketera sitt erbjudande samt att ta ett pris för sina tjänster. Jag bestämde mig därför för att försöka bli anställd igen.

Frågan är bara hur jag ska göra nu med mitt yrkesval. Nu har jag haft några kreativa och utåtriktade år, där jag tydligare har försökt använda min potential. Offentliga sektorn är en helt okej arbetsgivare, men är ofta mer förvaltande än utvecklande. Min kreativa ådra och vilja att förändra/förbättra kommer inte alltid till sin rätt.

Privat gillar jag att tillämpa mina kunskaper om det offentliga systemet på vardagsproblem, vilket har fått mig att fundera på om jag kan använda den förmågan professionellt. Nedan visar jag tre exempel.

Exempel 1. God man
I somras blev jag god man för min ena bror. När jag upptäckte hur krånglig godmansprocessen var, bestämde jag mig för att försöka effektivisera den. Jag kartlade problemen, tog fram en kravlista och kontaktade berörda aktörer. Bland dessa var SKL Smartare Välfärd, eSam och riksdagens civilutskott. Mitt arbete hittar du här.

Exempel 2. Handikappsyskon
Jag upplever att jag har påverkats som person av att vara syskon till en bror med funktionsvariationer. För att omvandla min erfarenhet till nytta för andra, har jag stegvis genomfört olika åtgärder. Bland annat har jag satt ihop en litteraturlista, som jag skickat till alla habiliteringar i Sverige samt initierat en artikelserie om handikappsyskon i DN. Mitt arbete kan du läsa om här.

Exempel 3. Klimatsmartare värld
När jag insåg att jag fick dåligt betyg i DN:s klimattest hösten 2007, bestämde jag mig för att agera mer miljövänligt. Jag började mäta min klimatpåverkan och kontakta alla aktörer som kunde hjälpa mig att leva mer miljövänligt. Under åtta års tid kontaktade jag säkert 1 000 företag och bloggade om mina erfarenheter. Vidare tog jag jobb på Miljödepartementet för att lära mig mer för att kunna bidra. Bland annat fasade Cervera ut farliga ämnen ur sina produkter. Fastighetstidningen uppmärksammade också mitt arbete för att skapa ett mer miljövänligt rum för återvinning. Du kan läsa mer om mitt arbete här.

Var kan jag bäst nyttja min kompetens och förmåga?
Jag hoppas nu kunna hitta en arbetsgivare/uppdragsgivare som är intresserad av någon som kan hjälpa dem i deras förändrings- och/eller utvecklingsarbete. Helst vill jag vara i en miljö med nyfikna, driva och engagerade människor som vill samverka för att utveckla en gemensam produkt eller tjänst. Jag trivs i miljöer där olika tankar och idéer bryts mot varandra för att skapa en fungerande helhet. Jag bidrar gärna med att lyfta fram verksamhetens kompetenser, förmågor, tjänster och/eller produkter. Att nätverka, delta i mässor, på konferenser, föreläsningar och agera i sociala medier ger mig energi för uppdraget. Jag kan delta på scen, som frågeställare i publiken, utställare etc.

Jag är också bra på se utmaningar som kan omvandlas till idéer och möjligheter för organisationen. Som tidigare statlig aktör är jag van att tänka tvärsektoriellt och i mångfaldstermer. Jag ser på mig själv som en byråkratins parkourmästare, som vet hur jag ska ta mig över, gå runt eller påverka administrativa och legala hinder för att nå uppdragsgivarens mål. Där bidrar jag gärna med att kontakta myndigheter och/eller politiker, beroende på vad som krävs. Jag vill leva "feng shui", med fria tanke- och processflöden omkring mig. Krånglet och hindren hjälper jag till att ta bort för att organisationen ska få ägna sig åt att utveckla kärnverksamheten.

Har du lust att ta en förutsättningslös lunch för att diskutera vidare? Eller vill du tipsa om någon som jag borde ta en lunch med? Ta en kontakt på LinkedIn, så hör jag av mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man