Getinge svarar bäst om jämställd aktieportfölj

Min dåvarande kontaktperson på Handelsbanken, Martin Björgell, brukade ge mig bra råd för att kunna investera hållbart. I höstas tipsade han om Allbrights Grå lista, som pekar på att företagen har det underrepresenterade könet i styrelsen men inte når jämställdhetsmålet, och Framtidsfeministen som nått bra resultat i sina aktieplaceringar. Hon investerar i jämställda bolag.

Jag började då fundera på hur jämställda de bolag är som jag själv placerar i. Efter en kort stunds funderingar, började jag ta kontakt med företagen. Jag mejlade SCA, Astra Zeneca, H&M, Elekta och Getinge. Så här svarade de.

Astra Zeneca
Jacob Lund, Director of External Communications på Astra Zeneca, var först ut att svara. Han sade bl.a. så här: "Vi är ett globalt bolag med huvudkontor i UK när vi placeras på en lista med svenska företag...Sverige: I vår svenska styrgrupp är könsfördelningen 50/50 (för övriga ledande befattningshavare är siffran 44 % kvinnor). Andel kvinnor i styrelsen för AstraZeneca AB: 38 %. Vi har 56 procent kvinnliga anställda i Sverige."

Resultatet för Astra Zeneca ser bra ut, även globalt. Jacob svarar också trevligt. En jämställd styrelse eller ledningsgrupp ska ha minst 40 procent av vardera könet för att anses jämställd. Jacob Lund har dock inte kommenterat vilka typer av jobb som kvinnorna har i Sverige. Ibland ser det ut som att företag är jämställda, då de kan ha många av det underrepresenterade könet bland de anställda. Samtidigt kan de underrepresenterade, som ofta utgörs av kvinnor, ha lågkvalificerade jobb. Astra Zeneca får dock godkänt - och deras aktier bli kvar i min portfölj.

SCA
Mejlet till SCA besvaras relativt snart efter att ha skickats till rätt person. Så här svarar Anna Sävinger Åslund, Senior Vice President Human Resources, på SCA: "Sedan i år består SCA:s styrelse av majoriteten kvinnor (exklusive fackliga representanter). Bland de seniora ledarna har vi kontinuerligt förbättrat mångfalden från 15 % kvinnor Q4 2008 till 29 % kvinnor slutet 2015. Vi jobbar för och räknar med att denna trend ska fortsätta och jag hoppas vi kan närma oss en jämn fördelning inom de kommande åren."

SCA:s svar var trevligt i tonen. Det är positivt att styrelsen har blivit jämställd. Att ledningsgruppen bara har knappt 30 procent kvinnor och drygt 70 procent män känns dock inte optimalt. Samtidigt går trenden åt rätt håll. SCA har sin gamla jakt- och privatjetskandal från 2014 att bära på, även om det gamla gardet är utrensat. SCA får stanna kvar i min aktieportfölj, men jag kommer att hålla dem under bevakning.

H&M
Kundtjänst skickar mitt mejl till Nils Vinge, Head of Investor Relations på H&M, som svarar: "Som ett värderingsstyrt och ansvarstagande företag med respekt för de mänskliga rättigheterna är likabehandling och mångfaldsarbete en naturlig del av vårt arbete. Exempel på hur vi aktivt främjar jämställdhet är vår likabehandlingsplan för Sverige som uppdateras vart tredje år och som kommer att ses över under 2016. Vidare lanserar vi under hösten en uppdaterad global mångfalds- och jämställdhetspolicy där samtliga chefer inom H&M-koncernen ges ett ansvar att aktivt arbeta för ökad mångfald och en balanserad könsfördelning i sina team.

Det var tråkigt att Handelsbanken inte informerade om att H&M har klättrat från plats 31 till 26 detta år på Allbrights lista, vilket gör att vi även åkt upp till den vita listan, som visar på jämställda bolag.

Positivt att H&M nu är på Allbrights vita lista. H&M får stanna kvar i min aktieportfölj.

Elekta
Så här svarar Johan Andersson, chef Investor Relations, på Elekta. Han beklagar dröjsmålet. "Elekta ser på jämställdhet och diversifiering i ledningsgrupp och styrelse utifrån flera aspekter. Dels etnisk mångfald (olika nationaliteter representerade), dels könsdifferentiering och åldersstruktur. Elekta stävar efter att både ha en etnisk mångfald och balanserad könsfördelning och åldersstruktur representerad och företaget jobbar aktivt med detta. I dagsläget består styrelsen av nio ledamöter från fem olika nationaliteter, varav 33 % kvinnor. I ledningsgruppen finns 9 personer från 5 olika nationaliteter, varav 0 % kvinnor. På Elektas bolagsstämma uttalade styrelseordföranden att bolaget jobbar med könsfördelningsfrågan med ambitionen att öka andelen kvinnor i ledande positioner. Värt att nämna är att företaget har en mycket bredare könsfördelning på andra ledningsnivåer i företaget än koncernledningen."

Elektas svar från "ej godkänt". Varken styrelse eller ledningsgrupp är jämställda. Att sätta in kvinnor på mindre kvalificerade poster duger inte. Ledningsgruppen rymmer i dag en kvinna, mot noll när jag fick svaret i höstas. När jag mejlar Johan Andersson svarar han så här: "Stort tack för ditt mail. Den update jag har idag är att det har tillkommit en kvinna i ledningsgruppen så det följer den ambition som uttalades på höstens bolagsstämma."Med den moderata ambitionen, även om jag uppskattar att han svarar, räknar jag med att sälja mina aktier i Elekta.

Getinge
Svaret från Lars Mattsson, chef för investor relations på Getinge, står verkligen ut. Lars ringer mig och lyssnar in mina synpunkter. Getinge har ojämställd styrelse och ledningsgrupp. Bolaget är på väg att rekrytera ny vd. Han vill därför återkomma och vi bestämmer ny tid för ett samtal i mars 2017.

Lars ringer mig någon dag efter bolagsstämman. Nu har bolaget skaffat sig en jämställd styrelse. Den nya vd:s har fler mjuka kvaliteter än den tidigare. En förhoppning kan vara att han tillsätter en jämställd ledningsgrupp, vilket Lars så klart inte kan svara på. Jag frågar honom om det, som enskild person, lönar sig att kontakta ett bolag för att påverka för jämställda styrelser och ledningsgrupper. "Absolut", svarar Lars. "Vi lyssnar och tar med oss detta. Vi behöver höra vad människor omkring oss tycker om vårt bolag". All heder! Trots ojämställd ledningsgrupp, får Getinge vara kvar i min portfölj. Troligtvis kontaktar jag Lars om ett år om ledningsgruppen då inte är mer jämställd.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man