Digital hjälp att hitta i butik

I morse var jag på ett seminarium om tillgängliga webbplatser med Comprend. Ulrika Norelius Centervik, kanslichef på Synskadades riksförbund var där och berättade om sin vardag som synskadad. Bland annat har hon problem när hon skulle handla mat. Som synskadad kan hon inte se skillnaden på en burk krossade tomater och en burk kattmat. I dag måste hon ha med sig en ledsagare för att kunna handla i butik.

Lättare hitta i varuhus
Jag har tidigare funderat på hur man kan underlätta för konsumenter att hitta i butik. När jag exempelvis kommer in på Åhléns, vill jag kanske hitta en grön tröja. Jag struntar i om den är märke x eller märke y. Åhléns sorterar sina kläder på märke i stället på funktion. Då skulle jag vilja ha en app där jag kan skriva in "grön tröja" och få upp nätbaserade positionsbestämningar i varuhuset som visar var i butiken som jag kan hitta gröna tröjor.

Hjälp för hemtjänstpersonal
När jag jobbade i hemtjänsten, köpte jag ofta mat åt kunderna. Att snabbt hitta i en ny butik var hemskt. Jag kom ihåg när jag skulle handla tio olika varor på ICA Maxi i Åkersberga och hade en sommarkö på 20 minuter framför mig när jag skulle betala. I hemtjänsten har du ofta inte mycket tid att spela på tills du ska till nästa kund. Då hade jag också gärna haft en nätbaserad positionsbestämning för varorna, så att jag snabbt hade kunnat hitta dem på hyllorna.

Nu kan den rationelle invända att äldre och personer med funktionsvariationer borde handla på nätet i stället och få varorna hemkörda, så slipper man problemet. Jag skulle också kunna beställa mina gröna tröjor över nätet. Att gå i butik är dock något annat, tycker jag. Man får klämma och känna på varorna - och kläderna kan man prova.

Röststyrd app
Min önskan är att butikerna skulle kunna utveckla en röststyrd digital tjänst med varuhuspositionering, där man talar in i mobilen vilken vara man önskar. Mobilen skulle kunna svara röststyrt eller som ett skriftligt meddelande. På så sätt skulle man lättare kunna hitta i butiken. Kanske är en sådan tjänst dyr, men jag tror att den skulle kunna hjälpa många. Exempelvis skulle äldre, som har svårt att se, kunna nyttja tjänsten.

Vad tror du?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man