God man: Alternativa lösningar

Jag skriver om min tid som god man för en person med autism och utvecklingsstörning. Mina blogginlägg, varav detta är mitt sjunde och sista, handlar om hur systemet fungerar och hur jag skulle vilja att det fungerade. Upplevelsen är personlig.

Ta hjälp av redovisningsbyrå
Jag har nyligen diskuterat ett nytt upplägg för godmanskap med en släkting. Han är företagare och tycker att man borde kunna lägga upp ett eget konto om - låt säga 50 000 kronor - för sin huvudmans utgifter och låta en redovisningsbyrå betala dem. Redovisningsbyrån skulle få tydliga instruktioner om vilka typer av utgifter och ungefärlig summa som får belastas på kontot. Kommer någon "märklig" räkning, får redovisningsbyrån höra av sig. En gång i halvåret betalar man utgifterna från huvudmannens eget konto efter avstämning med överförmyndaren. Syftet är att minska administrationen som god man.

Har man haft utgifter som inte gynnar huvudmannen, får man inte "godkänt" från överförmyndaren att få ersättning från huvudmannens konto. På så sätt slipper systemet påverka huvudmannen negativt. Vän av ordning kan hävda att man som god man inte får blanda sin egen ekonomi med huvudmannens. Men vad gör det om huvudmannens ekonomi inte riskerar att påverkas negativt?

Ökad likviditet

Med ett konto om - låt säga 50 000 kronor - vet man att mer säkert att det finns pengar på kontot. I dag måste man, om det saknas pengar på den gode mannens ospärrade konto, skicka en skriftlig begäran, via blankett, till överförmyndarkansliet, som skickar tillbaka ett skriftligt beslut per post. Beslutet tar man med sig till banken, på deras ordinarie öppettider, för att kunna föra beloppet mellan spärrat och ospärrat konto. Denna procedur tar minst två veckor. Det får maximalt finnas 20 000 kronor på det ospärrade kontot, vilket kan påverka likviditeten i perioder. Detta förutsätter självklart att det finns pengar på huvudmannens spärrade konto.

Att helt lämna ifrån sig det ekonomiska uppdraget till en annan god man skulle kännas otryggt. Tänk om någon får uppdraget som inte skulle vilja huvudmannen väl? Läs mitt nästa inlägg om godmanskap.

Vad tror ni? Läs gärna mina tidigare inlägg om godmanskap.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man