Dags för Axel Oxenstierna 2.0 i offentlig förvaltning

I morse såg jag på LinkedIn se att konsultbolaget Governo startat en podd som heter Samhällspassion. Podden fokuserar på behovet av ökad och smartare digitalisering i offentlig sektor. Dagens avsnitt handlar om att den styrmodell för offentlig förvaltning, som Axel Oxenstierna instiftade på 1600-talet, behöver moderniseras. Ska samhället kunna arbeta effektivt för att underlätta för medborgarna, behöver digitaliseringen få en mer central och stödjande roll.

Ny förvaltningsmodell krävs för smartare digitalisering
Caroline Andersson, vd för Governo, intervjuades i programmet. Hon gav ett mycket bra intryck. Kunnig, samlad och lösningsinriktad. Enligt henne behöver Regeringskansliet arbeta mer i samverkan än i dagens stuprör. Myndigheterna är skickliga i att ta sitt ansvar för den egna digitaliseringen, men sämre på att klara utmaningen med att digitalisera samhällsuppgifter som kräver samverkan.

Hon gav bra exempel på fungerande digitaliseringslösningar i Danmark, Norge och Estland. Danmark har en Digitaliseringsstyrelse, som till och med är integrerad i det danska Regeringskansliet. Norge har en modell med NAV, en gemensam tjänst för arbetsförmedling, försäkringskassa och socialkontor. Caroline lyfte också fram Karlstad kommun, som arbetar brett med Digitala Karlstad. Jag uppfattade det också som att Karlstad kommun samarbetar med flera andra kommuner för att kunna beställa och finansiera smarta digitala tjänster.

Arbeta agilt
Frågan om att ta medborgarens perspektiv och arbeta agilt - steg för steg - med målgrupperna för att bygga digitala lösningar som passar medborgarnas perspektiv tas också upp i podden.

Caroline tar också upp vikten av uppkoppling, nätfrågor och samhällets robusthet kring it-system för att klara bland annat attacker mot internet.

Digitalisera livshändelser
Governos vd lyfte fram behovet av att ta sig an livshändelser. Jag associerade till mitt eget liv, där senaste året medfört ett dödsfall, bouppteckning och bodelning. Den processen skulle säkert kunna digitaliseras och samordnas. Hon nämnde Efterlevandeguiden, som jag nu googlat fram. Vilken smart lösning! Synd bara att ingen har tipsat mig om den. Jag har haft flera sittningar/samtal med begravningsbyrå och banker. Dessa aktörer hade med fördel hade kunnat informera om webbplatsen. Kan det också vara möjligt att ta fram foldrar om sajten, som myndigheterna bakom Efterlevandeguiden skickar ut till begravningsbyråernas och bankernas kontor och handläggare?

Under senaste året har jag även blivit god man för min bror med funktionsvariationer. Jag försöker få processen digitaliserad, men inser att det kommer att bli en utmaning med många parter som behöver samverka. Läs gärna mina inlägg.

Lyssna gärna på podden Samhällspassion. Nästa avsnitt kommer att handla om digital kompetens.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Komma in i godmansuppdraget

God man: En krånglig process att inreda

Lämnar som god man